Mitä digitalisaatio on? Miten digitalisaatio palvelee kunnan asukasta?

Digitalisaatio on toimintatavan tai käytännön muutos teknologiaa ja tekniikkaa hyödyntäen. Hyvin usein ihmiset puhuvat tekniikasta ja teknologiasta, kun puhutaan digitalisaatiosta. Keskiöön pitää kuitenkin laittaa ihminen, toiminta, käytäntö tai palvelu.

Toimintatavan tai käytännön muutosta voin konkretisoida lähimenneisyydestä autojen pysäköintimaksujen digitalisaatiolla. Ei ole pitkä aika siitä, kun jokainen pysäköintimaksu maksettiin kolikoilla tai pankkikortilla pysäköintiautomaatille. Teknologia muutti käytäntöjä, kun lähes jokaisella on nykyisin käytössä pysäköintisovellus omassa matkapuhelimessa, ja tällä voi maksaa pysäköinnin tienvarsilla tai pysäköintihalleissa. Tämä on esimerkki digitalisaatiosta, eli toiminta, käytäntö ja palvelu muutti muotoaan, kun teknologia oli riittävän kehittynyttä.

Mitä kunnan asukkaalle digitalisaatio tarkoittaa?

Parhaimmillaan digitalisaatio on erittäin hyvää asiointia sähköisesti hyödyntäen kaikkia niitä mahdollisuuksia, mitä jokainen kuntalainen voi arjessa käyttää. Asioinnin pitää olla mahdollista fyysisesti, puhelimella, videolla tai chat-viesteillä tilanteeseen parhaiten sopivalla käytännöllä. Parhaimmillaan asiointi onnistuu täysin omatoimisesti, ja kunnan asukas saa välittömästi ratkaistua palvelutarpeen. Tämän kaltaiseen sähköisen asioinnin tasoon olemme tottuneet esimerkiksi Verohallinnon palveluissa, joissa pystymme omatoimisesti ratkaisemaan verotukseen liittyvän tarpeen ja saamme virallisen päätöksen esimerkiksi verokortin muutoksesta välittömästi. Digitalisaatio mahdollistaa itsenäisen asioinnin silloin, kun tämä on mahdollista ja mikä tärkeintä: milloin tahansa riippumattomasti viikonpäivästä tai kellonajasta.

Tekniikka ja teknologia ovat olemassa. Ne eivät ole digitalisaation este tai hidaste. Hyvin usein esteeksi muodostuvat vallitsevat käytännöt, rakenteet, hallintosäännöt, asenteet ja ihmiset itse. Kunnan asukkaat ovat varmasti valmiita ottamaan nykyaikaiset palvelut vastaan, kuten meistä lähes jokainen on ottanut vastaan sähköiset pankkipalvelut, pysäköintisovellukset ja verottajan nykyaikaiset palvelut.

Digitalisaation esteeksi perustellaan usein myös rahaa, mutta tämä on hyvin usein myytti, jos asiaa tarkastellaan avoimesti ja ilman edellä mainittuja esteitä. On selvää, että muutoksen tekeminen vaatii suunnittelua, kehittämistä ja käyttöönottoa ennen hyötyjen syntymistä. Olen huomannut, että julkisessa taloudessa ja kunnissa digitalisaation ydin, eli toiminnan ja rakenteen uudistaminen, jää usein muutoshankkeen ulkopuolelle ja keskitytään vain teknologiaan ja tekniikkaan. Näissä tilanteissa vaikutus ei ole toivottu, koska lopputuloksena jäävät käsiin huonosti toimivat palvelut, tehoton teknologia ja korkeammat kustannukset. Näitä esimerkkejä olemme lähimenneisyydestä nähneet useita mm. sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.

Itse näen, että kunnan asukkaalle voidaan tarjota paljon enemmän palveluita digitalisaatiolla. Tavoitteet toiminnan ja rakenteiden kehittämiseksi pitää asettaa kunnianhimoisesti ja näitä pitää tavoitella korkeatasoisella osaamisella, jossa keskitytään kunnan asukkaaseen ja hänen palveluidensa kehittämiseen asiakkaan, eli kuntalaisen näkökulmasta.

Kuva: https://www.pexels.com/